одним из наиболее важных ранних релизов фирмы стал альбом 1970 г. «African Pepperbird» норвежского саксофониста Яна Гарбарека, с которым Манфред познакомился в 1968 г. на джаз-фестивале в Болонье(с).
«ECM: The Next Sound To Silence»
По звуку совсем не ECM. Но тем не менее - релиз был у них. Peter Brötzmann - вот кого ещё в составе для полного счастья Hul Russel NRG Ensemble будто не хватало, хотя и так ураган )))
Появилась последняя работа Eivind Aarset: Dream Logic(ECM 2301) Eivind Aarset guitars, bass guitar, electronics, percussion, samples, programming
Jan Bang samples, dictaphone, programming
Музыка довольно непривычна как для творчества Аарсета, но любителям и почитателям творчества мэтра(к коим причисляю и себя) будет, думаю, не безинтересна.
«Он знал, что вертится Земля, но у него была семья…»
Вот ещё интересный, временами авангардный дяденька - Louis Sclavis.
L'imparfait Des Langues - хорош!
Особая благодарность Sascha Kleis, а также Barbara Wojirsch, которая работала до него - людям, которые не один год занимались оформлением дисков - каталог ЕСМ не раз показывал друзьям-фотографам как сборник чудесных фотографий.
John Surman - многоплановый музыкант и мне нравиться 90% того что он делает. Но альбом Nordic Quartet, для меня, является чем то особенным.
Мне кажется, что очень важно когда передается атмосфера музыкального повествования. В альбоме Nordic Quartet она передана с потрясающей достоверностью. Я был много раз за полярным кругом и вот прослушав этот альбом, снова совершил путешествие, на крайний север.
Что, непосредственно, касается музыки, то она вне всяких похвал. Смесь джаза, амбиента, нью эйджа, этники, авнгарда. В альбоме принимают участие интереснейшие и довольно редко встречающиеся музыканты.
Рекомендую для вдумчивого прослушивания.
Sterteo & Video март 2011, опубликовало тор 5 за всю историю ЕСМ.
Не мудрствуя лукаво, я купил эту пятерку и остался крайне доволен.
Журнал настаивает, что это их субъективное мнение.
- Arvo Pärt
Tabula rasa
Gidon Kremer violin
Keith Jarrett piano
Staatsorchester Stuttgart
Dennis Russell Davies conductor
The 12 Cellists of the Berlin Philharmonic Orchestra
Tatjana Grindenko violin
Alfred Schnittke prepared piano
Lithuanian Chamber Orchestra
Saulius Sondeckis conductor
- Ralph Towner
Solstice
Ralph Towner 12-string and classical guitars, piano
Jan Garbarek tenor and soprano saxophones, flute
Eberhard Weber bass, cello
Jon Christensen drums, percussion
Recorded December 1974 at Arne Bendiksen Studio, Oslo
Engineer: Jan Erik Kongshaug
Produced by Manfred Eicher
- Jan Garbarek
I Took Up The Runes
Jan Garbarek soprano and tenor saxophones
Rainer Brüninghaus piano
Eberhard Weber bass
Nana Vasconcelos percussion
Manu Katché drums
Bugge Wesseltoft synthesizer
Ingor Ántte Áilu Gaup voice
- Music for 18 Musicians is a work of musical minimalism composed by Steve Reich during 1974-1976. Its world premiere was on April 24, 1976 at The Town Hall in New York City. Following this, a recording of the piece was released by ECM New Series. A recording of the opening sections is on Steve Reich's official website.
In his introduction to the score, Reich mentions that although the piece is named Music for 18 Musicians, it is not necessarily advisable to perform the piece with that few players due to the extensive doubling it requires. With only 18 musicians, the parts are divided as follows:
violin
cello
female voice
female voice
female voice
piano
piano
piano and maracas
marimba and maracas
marimba and xylophone
marimba and xylophone
marimba and xylophone
metallophone and piano
piano and marimba
marimba, xylophone, and piano
clarinet and bass clarinet
clarinet and bass clarinet
female voice and piano
The piece is based around a cycle of eleven chords. A small piece of music is based around each chord, and the piece returns to the original cycle at the end. The sections are aptly named "Pulses", and Section I-XI. This was Reich's first attempt at writing for larger ensembles, and the extension of performers resulted in a growth of psycho-acoustic effects, which fascinated Reich, and he noted that he would like to "explore this idea further". A prominent factor in this work is the augmentation of the harmonies and melodies and the way that they develop this piece. Another important factor in the piece is the use of human breath, used in the clarinets and voices, which help structure and bring a pulse to the piece. The player plays the pulsing note for as long as he can hold it, while each chord is melodically deconstructed by the ensemble, along with augmentation of the notes held. The metallophone (unplugged vibraphone), is used to cue the ensemble to change patterns or sections.
Some sections of the piece have a chiastic ABCDCBA structure, and Reich noted that this one work contained more harm
-Conference of the Birds is an album by the Dave Holland Quartet, recorded in 1972 and released in 1973. It is jazz bassist Holland's second collaboration with composer and saxophonist Anthony Braxton, as well as his second album on ECM Records. The liner notes describe how birds would congregate each morning outside Holland's London apartment and join with one another in song.[1]
Holland's compositions for the album had been performed at a New York City concert by a group including Randy Brecker on trumpet, Michael Brecker on tenor sax, Ralph Towner on guitar, Holland on bass, and Barry Altschul on percussion; "Braxton and Rivers, however, were chosen for the recording as better able to respond to the opportunist disjunctions offered within Holland's compositions."[2]
Each piece on the album is "open form," with a theme stated at the beginning to set key, tempo, and mood. The players are then free to improvise in whatever direction they choose. Stuart Nicholson writes: "Conference of the Birds emerged as a definitive statement of swinging free expression. It was, in essence, a return to the rugged discipline of early 1960s free improvising by working off melodic foundations using the 'time, no changes' principle to achieve greater control over that elusive quarry, freedom."[2]
вот выходит новый альбом Штефана Микуса.
все альбомы у меня есть,больше половины продублированны на виниле.
примечательно что Микус на своих альбомах играет на всех инструментах,а их немало,там и флейта сякухачи,и гитары,и ситары, и масса всевозможных экзотических интрументов,сам.
можно эту тему закинуть в новые альбомы 2013 года....но мне хочеться сюда