Я зараз роблю для друга ЦАП на 1540D.
Планую ставити на вихід перетворення струм/напруга операційники мас156, потім пасивний RC або LC фільтр.
Оскільки він уже майже готовий за виключенням перетворення I/U і його живлення, виникає бажання спробувати реалізувати це перетворення на низькоомному резисторі. Потім пасивний фільтр RC або LC (або для початку без нього), потім ламповий каскад з резистивним навантаженням, розділювальний конденсатор і ще пасивний ФНЧ.
Таким чином, хоч перетворення напруга/струм не оптимальне для мікросхеми 1540, але 1. відсутній глибокий ЗЗ, 2. відсутні операційники і транзисторні каскади як такі. 3. можна підібрати хороші по параметрах і звуку лампи.
Для початку спробую просто вчепити на вихід резистор і подати сигнал на підсилювач і послухати. Благо в підсилювачі і акустиці висока чутливість, оцінити результат і доцільність подальших спроб.
Маю 6ж4, 6н8с, 6sn7 RCA, декілька японських і європейських ecc83 і пів коробки різних радянських пальчикових ламп.
Справа в тому, що такий варіант з трансформатором і без я опробував в минулому, ще при початку своїх експериментів.
Тоді з операційником сподобалось більше. Але тоді була система зовсім не така як тепер, а змінилось багато.
Хтось мав досвіт такого варіанту реалізації, які були враження?
(11-04-2013 09:52)Nemo писал(а): ... виникає бажання спробувати реалізувати це перетворення на низькоомному резисторі. Потім пасивний фільтр RC або LC (або для початку без нього), потім ламповий каскад з резистивним навантаженням, розділювальний конденсатор і ще пасивний ФНЧ.
..
Хтось мав досвіт такого варіанту реалізації, які були враження?
Враження непогані
Правда з ТДА1540 не працював,слухав на 1541 ну і деяки інші,без цифрової фільтрації.
Тут якщо зразу не поставити ФНЧ,то потім його ставити важко - він тільки все псує і звучання спрощує.
До речі А.М.Ліхніцкий десь писав що наши вуха - це природний фільтр ФНЧ десятого порядку.
Така схемна реалізація дуже чутлива до застосованих єлементів і якості живлення .Можна легко все зіпсувати і потім перейти на ОУ,як на альтернативу.
З свого досвіду - якщо після спрощення фільтра і виникають певні викрики, призвуки, різкість - дуже допомагає ламповий клок) Не в якості реклами, просто факт.
(11-04-2013 15:27)Nemo писал(а): З свого досвіду - якщо після спрощення фільтра і виникають певні викрики, призвуки, різкість - дуже допомагає ламповий клок) Не в якості реклами, просто факт.
Про цей феномен лампового клоку вже чув не раз.Але і без ноьго,поки що вдавалося здобути звучання,яке з великим відривом переграє всі навороти на операційниках і всіляки ФНЧ.
Обов'язково попробую ще і з ним Про результати відпишусь,якщо комусь буде це цікаво.До речі досліди в цоьму напрямку почав ще з кінця 90-х мин.ст.,почав тренуватися на DAC-4 від AN,спочатку відмовився від цифрового фільтру - результат вразив!
Звучання стало живе,простір запульсував,з'явилося багато нової інформаціїї.Потім поступово зник аналоговий фільтр і взагалі всі зайві ланки на шляху сигналу,з кожним викиданням чергової зайвої ланки - це тільки добавляло в звуці.Але вага кожного компонента,його вклад у загальну картину, виросли неймовірно.
В последнее время загонял СD или на пленку(катушку),или на MD.Слушаю арт-рок,оркестровку,немного классику.Исходя из прочитанного появился интерес пощупать 1540,мне кажется для вышеуказанных жанров должно подойти.Вобщем ожидаю Филипс -150,моделька попроще остальных,но думаю кое-что подправив,с помощью участников ветки, что-то выжать получится....Заранее благодарю.
(12-04-2013 01:23)vlsm2008 писал(а): Исходя из прочитанного появился интерес пощупать 1540,мне кажется для вышеуказанных жанров должно подойти.Вобщем ожидаю Филипс -150,моделька попроще остальных,но думаю кое-что подправив,с помощью участников ветки, что-то выжать получится....Заранее благодарю.
(11-04-2013 15:27)Nemo писал(а): З свого досвіду - якщо після спрощення фільтра і виникають певні викрики, призвуки, різкість - дуже допомагає ламповий клок) Не в якості реклами, просто факт.
Мне вообще раньше нравился звук вообще без фильтра.
С PCM56 прямо к усилителю и все.
Вчора запустив макет ЦАП на 1540Д з хорошою реалізацією живлення і з резистором перетворення струм/напруга. Вхід підсилючача і акустика досить чутлива, тому гучності було достатньо тільки на 2-х каскадах підсилювача.
Звук дуже схожий на звук варіантів твіків Філіпса з резисторами і лампами на виході.
Розширення і детальність велика, присутня певна легкість і величезна глибина сцени.
Але відчутне щось в звучі щось зайве і лишнє.
В минулих давніх експериментах з ламповими каскадами на Філіпсах - додавання на вхід лампи RC ланки значно знижувало вплив цього зайвого і лишнього.
Потім я перейшов на перетворення I/U на операційниках, ак сподобалось більше. І дійсно, після включив свій ЦАП з мак156 - по сукупності параметрів краще.
Можливо, людське вухо і є хорошим фільтром.
Але тут причини трохи інші.
В підсилювачі стоять вихідні трансформатори Хаманд вагою по 5 кг кожний. Дуже хороші параметрами і звуком і недешеві.
Вони мають смугу пропускання. Якщо подавати частоти вищі смугибуде не просто завал АЧХ, будутьнелінійні спотворення.
Аналогічно з акустикою.
Якщо акустика добре відворює ВЧ, - якщо подавати трохи виші частоти - будуть нелінійні спотворення.
Суб"єктивно на слух - ужимання динамічного діапазону, призвуки і грязність в звучанні.
По теоремі Котельникова, - якщо вихідний сигнал відфільтрувати до 20 кГц взяти відліки в правильні моменти і з високою відповідністю значень аналоговому сигналу, і якщо відліки потім відтворювати в дуже достовірні моменти з достовірними значеннями - шуки вищі 20 кГц будуть обумовлюватись тільки шумами квантування і будуть мінімальними.
З цього слідує, що добре записані диски, або їх образи будуть добре звучати.
Оскільки достовірність значень амплітуди і часу відтворити важко - потрібно фільтрувати шуми вище 20 кГц.
Власне, з фільтром, без - справа кожного.
Особисто я на транзисторний варіант зупинився на LC фільтрі 1-го порядку. На ламповий, думаю, поставлю RC фільтр на вхід і RC фыльтр на вихід каскаду з досить високою полосою пропускання щоб по мінімуму давити ВЧ.
І тріоди поставлю, можливо навіть з дросельним навантаженням.
(12-04-2013 01:46)Konstantin740iL писал(а): Мне вообще раньше нравился звук вообще без фильтра.
С PCM56 прямо к усилителю и все.
PCM56 сам по себе очень хороший цап, мне всегда нравился, и непонятно почему его не заслуженно прохерели, и ни кто ни чего на нём не делает??
Цап очень музыкальный, и по звуку он реально вдует многие дорогие...
Если конечно речь вести о музыке, а не о "красивых звуках"?
(12-04-2013 11:20)dimoha.k68 писал(а): PCM56 сам по себе очень хороший цап, мне всегда нравился, и непонятно почему его не заслуженно прохерели, и ни кто ни чего на нём не делает??
Цап очень музыкальный, и по звуку он реально вдует многие дорогие...
Если конечно речь вести о музыке, а не о "красивых звуках"?
Чув багато хоорших відгуків і маю бажання з часом спробувати на ньому щось зробити.
От би тільки час і мікросхеми.
До речі, я на роботі доробив говорилку - в результеті поставив 16 біт R-2R ЦАП.
Досить цікаво звучить. Думаю, свого часу напишу для пліс прошивку щоб можна було туди вчепити прицезійних малоіндуктивних резисторів через хороші комутатори, і високі напруги живлення подати і послухати.
Але на це також потрібно час..)
(12-04-2013 11:37)Nemo писал(а): Чув багато хоорших відгуків і маю бажання з часом спробувати на ньому щось зробити.
От би тільки час і мікросхеми.
До речі, я на роботі доробив говорилку - в результеті поставив 16 біт R-2R ЦАП.
Досить цікаво звучить. Думаю, свого часу напишу для пліс прошивку щоб можна було туди вчепити прицезійних малоіндуктивних резисторів через хороші комутатори, і високі напруги живлення подати і послухати.
Але на це також потрібно час..)
Его можно встретить в дешёвых моделях SONY, вот здесь можно просмотреть. http://vasiltech.nm.ru/CD-Player-DAC-Transport.htm Проигрыватели сами по себе неинтересные и относительно дешёвые, а разжиться парочкой 56-ых за недорого можно.
(12-04-2013 10:35)Nemo писал(а): Вчора запустив макет ЦАП на 1540Д з хорошою реалізацією живлення і з резистором перетворення струм/напруга. Вхід підсилючача і акустика досить чутлива, тому гучності було достатньо тільки на 2-х каскадах підсилювача.
Звук дуже схожий на звук варіантів твіків Філіпса з резисторами і лампами на виході.
Розширення і детальність велика, присутня певна легкість і величезна глибина сцени.
Але відчутне щось в звучі щось зайве і лишнє.
Тут ще є такий нюанс,що якщо підлючатись напряму з опору
на виході ЦАПа,то маємо сигнал в противофазі.
Якщо потім стоіть операційник чи ламп. каскад - то фаза стає на місце (інверсія).
Щоб не говорили про те що полярність абсолютної фази не чути -
різницю добре чути на хорошому комплекті,достатньо послухати спеціально записані на тестових дисках фрагменти з інверсією фази і без.
(12-04-2013 11:20)dimoha.k68 писал(а): PCM56 сам по себе очень хороший цап, мне всегда нравился, и непонятно почему его не заслуженно прохерели, и ни кто ни чего на нём не делает??
Цап очень музыкальный, и по звуку он реально вдует многие дорогие...
Если конечно речь вести о музыке, а не о "красивых звуках"?
Как раз на PCM56 был собран один из самых дорогих и лучших в мире по звучанию ЦАП. Собранный Хирояши Кондо, главой «Audio Note Japan» (в конце прошлого века).Правда там стояла их целая гирлянда ,но выбор именно этой микросхемы о чем то говорит
(12-04-2013 01:46)Konstantin740iL писал(а): Мне вообще раньше нравился звук вообще без фильтра.
С PCM56 прямо к усилителю и все.
PCM56 сам по себе очень хороший цап, мне всегда нравился, и непонятно почему его не заслуженно прохерели, и ни кто ни чего на нём не делает??
Цап очень музыкальный, и по звуку он реально вдует многие дорогие...
Если конечно речь вести о музыке, а не о "красивых звуках"?
вначале похерили - а потом, кто купил все довольные
у меня в производстве была целая партия
цапов на PCM56 в режиме NOS
очень правдивый и достойный звук
(12-04-2013 19:08)Mark_V писал(а): вначале похерили - а потом, кто купил все довольные
у меня в производстве была целая партия
цапов на PCM56 в режиме NOS
очень правдивый и достойный звук
а вот теперь оригинальных микросхем брать негде
Только с разборок дербанить, у меня 4-шт есть в хозяйстве. 2 стоят в ЦАП-е реж NOS и пара пока просто лежит...
(12-04-2013 19:08)Mark_V писал(а): вначале похерили - а потом, кто купил все довольные
у меня в производстве была целая партия
цапов на PCM56 в режиме NOS
очень правдивый и достойный звук
а вот теперь оригинальных микросхем брать негде
Я новых и не видел никогда
Все время пользуюсь извлеченными со старых СД.
Собирал не раз на них,звучат хорошо.Одна из особенностей этого чипа - при работе на сопротивление в качестве I/U преобразователя на резисторе нет постоянного смещения.Это например, позволяет ставить сразу после него регулятор громкости без всяких лишних разделительных конденсаторов.
(12-04-2013 19:08)Mark_V писал(а): вначале похерили - а потом, кто купил все довольные
у меня в производстве была целая партия
цапов на PCM56 в режиме NOS
очень правдивый и достойный звук
а вот теперь оригинальных микросхем брать негде
Только с разборок дербанить, у меня 4-шт есть в хозяйстве. 2 стоят в ЦАП-е реж NOS и пара пока просто лежит...
Аналог РСМ56 сейчас AD1856 и то их вроде уже не выпускают. Себе тоже оставил пару штук. И еще РСМ61 тоже есть, то же самое только 18 бит.
Они работают на 192кГц легко, даже при RJ 32+32, а это 12.288 мГц на CLK.
В последние две недели занимался отработкой идеи "фикс" - буфер с сверхмалыми искажениями на дискрете по комплиментарно-дифференциальной схемотехнике.
Получил. В симуляторе на 1кГц, 0.000004%, на 15кГц в 8 раз больше.
В реале собрал, померять так и не удалось - нечем. Но думаю раз в 10 хуже из-за разброса пар транзисторов.
Уход постоянки не хуже 2mV.
Поставил в СД.
Итог. Такая схемотехника и сложности нафик не нужны для ТДА.
Вторую гармонику получил все равно на уровне -97дБ. на 1кГц. - До этого на каскадах класса А имел свои 94-95дБ. Правда на несколько дб хуже в ВЧ области (по сравнению с буфером).
На звуке:
1.Чуть лучше объем, глубина, панорама, но совершенно не соответствует затратам.
2. По естественности - пока вопрос, - не все ясно. (по сравнению тестовым ПКД еще много чего нужно сделать).
3. Окончательно убедился, - пока в тракте присутствует металоксидный резистор - все полоско.
4. Схема оказалась не такой чувствительной к качеству емкостей в БП, не так как обычная.
5. Уровень искажений схемотехники сильно влияет на качество высоких, сибилянтов - это будут либо шипящие, либо в полутонах все градации оттенков. На практике достаточно иметь не хуже 0.005% на 15кГц и не более 0.001% на 1-м. Повышение 2-й гармоники делает ВЧ малоотчетливыми размывает и приглушает.
Но поскольку отлаживал схему буфера для универсального дака на ПСМ1704 - фиг с ним - можно считать, что приобрел опыт.
(12-04-2013 01:23)vlsm2008 писал(а): В последнее время загонял СD или на пленку(катушку),или на MD.Слушаю арт-рок,оркестровку,немного классику.Исходя из прочитанного появился интерес пощупать 1540,мне кажется для вышеуказанных жанров должно подойти.Вобщем ожидаю Филипс -150,моделька попроще остальных,но думаю кое-что подправив,с помощью участников ветки, что-то выжать получится....Заранее благодарю.
Так я за основу потроха с 150 которые имелись в наличии и взял, правда родного там мало что осталось.
Я на 1540 слушаю от классического вокала с одним инструментом до хеви и дез ну и все что между ними джаз, блюз, хард, БСО, причем бывает все в один день. 1540 вполне справляется со всем.
Зробив макет аналогової вихідної частини твого ЦАП на 1540 тільки з лампою на виході без використання транзисторів і операційників!
Дуже цікаво звучить, - тепло, злитно, плавно, акуратно, чітко, душевно, розширення і детальність. Тихі і голосні звуки чутно.
Тональний баланс натуральний і сцена хороша.
Слухав з 6Н8С 56-го року - нормально, вставив 6SN7 RCA 50-го - супер!
Мені дуже сподобалось. Можна сміливо стверджувати, що дуже наближено до звучання дорогих ЦАП.
Зворотні зв"язки) Лампи дозволяють реалізувати каскади без ЗЗ і в цьому їх фішка!
На транзисторах виходить що при використанні ЗЗ сигнал з виходу подається на вхід. Через транзистор сигнал проходить певний скінченний і немалий час виходить, що сигнал уже інший і виникають спотворення.
Цикання нема в помині)
Залишилось вибрати режим і побороти шуми і наводки, уже трохи поборов (каскад з такими рівнями сигналів до них чутливий)
І парочку RC фільтрів на вхід і на вихід лампового каскаду пихнути щоб відфільтрувати від цифрових ВЧ шумів.
Ефект великий, напевне невдовзі зроблю в своєму ЦАП такий самий вихід, а то я за 20 хв заслухався..)
А от раніше пробував в Філіпси таке ставити і в результаті операційник з трансом сподобались більше...