Би-амп или всеже би-вайринг?!?!
|
Автор |
Сообщение |
Выразили согласие: | |
|
Тибетский Ламер
Ветеран
Откуда: Київ
Сообщений: 12 927
Репутация: 821
|
RE: Би-амп или всеже би-вайринг?!?! / 02-01-2019 00:41
malekcs писал(а):1. Вертикальный Bi-amping ( английский) предполагает подключение НЧ секций 2-х АС на один усилитель (правый и левый канал), а их СЧ/ВЧ на другой усилитель. malekcs, Вертикальный Bi-amping подразумевает подключение одного стерео-мощника на один канал, при этом, один из каналов мощника усиливает вч/сч секцию АС, а второй канал, соответственно НЧ. При таком типе подключения значительно снижается так называемый cross-talk.
При горизонтальном же, подключение СЧ/ВЧ секций АС происходит к правому и левому каналам одного стереомощника, а НЧ секций, соответственно другого.
_http://av2day.com/2014/05/bi-amping-vertical-vs-horizontal/ один из примеров коммутации. И их множество. Трактовка однозначная.
Поэтому, то что я процитировал, есть ни что иное, как горизонтальный Bi-amping
(01-01-2019 22:26)fkmgbybcn писал(а): либо докажите чем это лучше перемычки, либо извинитесь fkmgbybcn, достаточно попробовать варианты подключения к верхним и нижним терминалам акустического кабеля (при наличии перемычек) и сравнить ощущения. Также помогает замена штатных перемычек на кусок идентичного акустического кабеля. Ну или продеть кабель через обе пары терминалов, если применяется неразделанный акустический. Выводы за вами.
Клею дурня. Якісно, професійно, недорого. У святкові та вихідні дні - знижки!
Я люблю свою Батьківщину, і пишаюсь країною, в якій живу!!!
Russian warship, fuck off
|
|
|
|
malekcs
Ветеран
Откуда: Ukraine
Сообщений: 1 116
Репутация: 354
|
RE: Би-амп или всеже би-вайринг?!?! / 02-01-2019 08:56
(02-01-2019 00:18)SolAndr писал(а): НеМного дополню:
-взаимные помехи от динамиков минимизируются кроссовером Взаимно дополню.
На одном из американских форумов пару лет назад дошло за 2 часа до горячих банов 8-10 участникам форума /бывает исключительно редко/.
Дебаты были очень жаркие. Пришли , всё-таки , к единому выводу.
При би-ампинговом подводе к АС - мощности от 200 Вт на канал, вибрация от НЧ секции передается на разделительный фильтр акустических систем, как результат, сбои со временем в сверх-точной настройке разделительного фильтра. Рекомендуется профилактика кроссоверов через 3-5 лет такой эксплуатации на заводе-производителе.
Оптимальны , по их мнению /по-сравнению с классическим би-ампингом/, 2 варианта :
- вынесение разделительного фильтра АС за пределы корпуса (очень дорого)
- активный би-амп, когда сигнал разделяется по полосам на частотную составляющую до подачи на входы усилителей мощности (сверх дорого, невсегда предсказумый результат)
(Отредактировал 02-01-2019 в 09:09 malekcs.)
|
|
|
|
urfinjuss66
Ветеран
Откуда: Самара
Сообщений: 1 650
Репутация: 116
|
RE: Би-амп или всеже би-вайринг?!?! / 02-01-2019 10:04
Помимо очевидного снижения противоЭДС, видятся еще такие плюсы - большая площадь контактов, возможность применить два более тонких кабеля, вместо одного несгибаемого "лома"(общее сопротивление не изменится) и главное, можно комбинировать- на НЧ, скажем, медь моножилу, на СЧ-ВЧ "плетенку" серебро (тут и скин-эффект вспомнили).
Логически, преимущества би-вайринга есть, недостаток - цена(лишние гнезда-разъемы...).
И настанет час Жатвы,и придет Мрачный Жнец,и соберет урожай,и отделит зерна от плевел...
|
|
|
|
Выразили согласие: | |
|
Выразили согласие: | |
|
malekcs
Ветеран
Откуда: Ukraine
Сообщений: 1 116
Репутация: 354
|
RE: Би-амп или всеже би-вайринг?!?! / 02-01-2019 13:15
Тот самый американский форум. Переводить, принципиально не буду, чтобы не было придирок к тексту перевода оригинала. Тот кому интересно, сможет выполнить перевод самостоятельно. Максимум, это займет 5 минут времени.
Richard Vandersteen
Bi-wiring uses two separate sets of speaker cables to connect a single pair of loudspeakers to an amplifier. Coupled with a crossover designed specifically for bi-wiring, it offers many of the advantages of bi-amplifying the speakers with two separate amplifiers without the cost and complexity of two amplifiers.
We began experimenting with bi-wiring back in the early '80s, an era when vertical bi-amplification was considered the ultimate way to drive quality loudspeakers. ( Vertical bi-amplification used one amplifier to drive the low-frequency section of a speaker and a second amplifier to drive the high-frequency section.) We noted that speakers sounded better when bi-amplified by two amplifiers than when driven by a single amplifier. Surprisingly, this superior performance was evident even when the speakers were bi-amplified by two identical amplifiers at a low volume level and the amplifiers were each driven full-range without an electronic crossover. We initially believed that the double power supplies and other components of two amplifiers were responsible for the improvement, however building amplifiers with twice the power supply and doubling-up on other critical components failed to provide the bi-amplification benefit.
So we looked at the speaker wires. With two amplifiers, bi-amplification used two sets of speaker cables so we experimented with doubling-up the speaker wires and with larger wire. Neither duplicated the bi-amplification improvements. Then we considered that in a bi-amplified system, one set of wires carries the low-frequencies and the other set of wires carries the high-frequencies. We modified a speaker's crossovers to accept two sets of cables and present different load characteristics to each set so that the low-frequencies would be carried by one set of wires and the high-frequencies by the other set of wires. Finally we heard the sonic improvements of bi-amplification with a single amplifier.
Additional experiments with a Hall Effect probe revealed that high-current bass frequencies created a measurable field around the wires that expanded and collapsed with the signal. We believe that this dynamic field modulates the smaller signals, especially the very low level treble frequencies. With the high-current signal (Bass) separated from the low-current signal (Treble) this small signal modulation was eliminated as long as the cables were separated by at least an inch or two. (To keep the treble cable out of the field surrounding the bass cable.)
The crossovers in Vandersteen bi-wirable speakers are engineered with completely separate high-pass and low-pass sections. The bass inputs pass low-frequencies to the woofers, but become more and more resistive at higher frequencies. The treble inputs pass high-frequencies to the midrange and tweeter, but become more and more resistive at low-frequencies. The output from the amplifier always takes the path of least resistance so deep bass frequencies go to the bass input (Low impedance at low-frequencies) rather than to the treble inputs (High impedance at low frequencies). For the same reason, treble frequencies go to the treble input (Low impedance at high-frequencies) rather than to the bass inputs (High impedance at high-frequencies). At the actual crossover frequency, the output from the amplifier would be divided equally between the two inputs as they would both have the same impedance at that frequency. Because of the different reflected impedances of the cables, the crossover between the woofer and midrange actually occurs at the wire ends where they connect to the amplifier.
The benefits of bi-wiring are most obvious in the midrange and treble. The low-current signal to the midrange and tweeter drivers does not have to travel on the same wire as the high-current woofer signal. The field fluctuations and signal regeneration of the high-current low-frequencies are prevented from distorting or masking the low-current high-frequencies. The back EMF (Electro-Mechanical Force) from the large woofer cannot affect the small-signal upper frequencies since they do not share the same wires.
The effects of bi-wiring are not subtle. The improvements are large enough that a bi-wire set of moderately priced cable will usually sound better than a single run of more expensive cable.
All the cables in a bi-wire set must be the same. There is often great temptation to use a wire known for good bass response on the woofer inputs and a different wire known for good treble response on the midrange/tweeter inputs. This will cause the different sonic characteristics of the two wires in the middle frequencies to interfere with the proper blending of the woofer and midrange driver through the crossover point. The consistency of the sound will be severely affected as the different sounding woofer and midrange drivers conflict with each other in the frequency range where our ears are most sensitive to sonic anomalies. The disappointing result is a vague image, a lack of transparency through the midrange and lower treble and a loss of detail and clarity.
Some of the benefits of bi-wiring are from the physical separation of the high-current bass and low-current midrange/tweeter wires. So-called bi-wire cables that combine the wires in one sheath do not offer the full advantages of true bi-wiring although they may be an excellent choice for mono-wiring the speakers.
The cables should all be the same length. This is not due to the time that the signal takes to travel through a cable, but rather that two different lengths of the same cable will sound different. If the cables connecting one speaker are a different length than the cables connecting the other speaker, the resulting difference in sound between the two speakers will compromise the imaging and coherence of the system. If different lengths of cable are used for the bass and midrange/tweeter inputs of the speakers, the effects will be similar to those experienced when using two different cables as described above.
Since short runs of speaker cable sound better than long runs, consider placing your electronics between the speakers rather than off to one side. If for convenience or aesthetic considerations, the electronics must be located a considerable distance from the speakers, it is usually preferable to place the amplifier between the speakers and use long interconnect cables and short speaker wire.
(Отредактировал 02-01-2019 в 13:26 malekcs.)
|
|
|
|
Nikitis
Ветеран
Откуда: Киев
Сообщений: 1 583
Репутация: 166
|
RE: Би-амп или всеже би-вайринг?!?! / 02-01-2019 14:07
Пардон, но это какой-то бред, точнее детский лепет. Из серии, «мы задумались, откуда берётся ветер. И решили- возможно потому, что деревья качаются. Поэтому мы стали качать деревья, но ветер не появился. Тогда мы включили вентилятор, и о, чудо!...»
Или - «...провода должны быть одной длины. И не потому, что звук в первом добежит до колонок первым, а потому что провода разной длины по разному играют».
Да ну, даже если разница -1 см?
И эти люди ещё запрещают нам ковыряются в носу?(с)
Во истину, пока живут на свете дураки....(с)
всё суета...
|
|
|
|
Выразили согласие: | |
|
CTAC
Ветеран
Откуда: Полтава
Сообщений: 7 659
Репутация: 450
|
RE: Би-амп или всеже би-вайринг?!?! / 02-01-2019 16:12
(02-01-2019 14:07)Nikitis писал(а): И эти люди ещё запрещают нам ковыряться в носу?(с)
Во истину, пока живут на свете дураки....(с) Эти люди зарабатывают на этом, всё очень просто.
А простым клиентам лучше просто следовать рекомендациям производителей и дилеров, хотя они уже практически выродились как класс, остались одно шарлатаны. Теперь все умные - читают форумы и всё теперь знают лучше.
По-простому объяснить можно так - один хороший кабель лучше чем два похуже, но два хороших лучше чем один хороший. Особенно в случае с тугой низкоомной акустикой, где ходят приличные токи.
Ставить разные кабели конечно можно, но лучше этого не делать, если конечно кабели не рассчитаны специально для конкретного случая, иначе результат может быть отрицательным, но может быть и положительным
[url=http://drugstore-catalog.com/]drugstore-catalog.com[/url]
|
|
|
|
Выразили согласие: | |
|
Выразили согласие: | |
|
Выразили согласие: | CTAC |
|
Пользователи просматривают эту тему: 9 Гость(ей)
|
|