Реалізував в аналоговій ЦАП на AD1860 пристрій вибірки і зберігання.
Давно у мене була думка про ПВЗ (УВХ), адже по логіці і теорії від дозволяє: 1. мінімізувати цифрові шуми при переключенні відліків, 2. мінімізувати вимоги до швидкодії операійних підсилювачів перетворення струм/напруга, оскільки значення наруги на виході операційника береться уже після завершення наростання напруги, 3 мінімізувати вимоги до швидкодії операційників на виході, 4. Якщо мікросхеми мають ДЕМ ланки як 1540 1541 - менша вимога до якості їх конденсаторів.
В Ultra Analog D20400 для релізації ПЗВ використані аналогові ключі HEF4051. В CD плеєрі Harman Kardon HD800 - HD14053 (4053) - фактично те саме.
У мене вдома мала бути певна кількість 4053 з плат Філіпсів 1-го і 2-го покоління. Але виявилось, що всі слати з тими мікросхемами роздарував...
На роботі є 4051 4052 4053, але ідея виникла саме зараз і чекати до понеділка не надто хотілось.
Фактично були потрібні тільки аналогові ключі. На дискретних польовиках такі зробити велика морока...
Є у мене 4 аналогових ключі SSM2402 AD (Dual Audio Analog Switch), але вони попри хороші параметри і призначення для аудіо довго переключаються і призначені для разових комутацій.
Переглянув наявну логіку, виявив тільки 1 шт HEF4066 - також аналоговий ключ, але для однополярного живлення.
Переглянув його схему і зауважив вінімальну відмінність з 4051. Шляхом додавання пари транзисторів він став успішно працювати і з двохполярним живленням.
Перевірив коректність комутації подаючи 0В, +5В - все працює ок.
В якості конденсатора для зберігання заряду поставив плівкові конденсатори від АКАІ 79 на 4,7 нФ.
Спочатку зібрав ПЗВ для одного каналу. Порівняв звучання з звучанням другого каскаду без ПЗВ.
Потім зібрав на інших комутаторах тієї ж самої 4066 ПЗВ і для другого каналу.
Для запису сигналу в ПЗВ використаний сигнал DG ЦФ SM5813 (20-й вивід)
Різниця в звучанні наступна - з"явилась певна легкість, виразність ВЧ і ВЧ, окресленість, тілесність.
З особливостей - характерна подача ВЧ і врхньої середині.
Таку подачу чув тільки в ЦАП з ПЗВ, наприклад в тих самих D20400.
Можна сказати, що суб"єктивно звук 1860 з ПЗВ став дуже схожив до звуку 1540Д.
Цікаво яким стане звук 1540Д)
Загалом потрібно буде принести пару 4051-4053 і зібрати пристрій зберігання вибірок на парі мікросхем - своя для кожного каналу.
реалізувати добре розведення живлень, земель і сигналів.
Але й так відчутно і зрозуміло, що ланка досить актуальна, хоч і досить нескладна і недорога.
Не зрозуміло чому класичні виробники плеєрів і ЦАП нею нехтували, а ставили тільки виробники топових ЦАП.
Для прикладу HEF4051 2-3 грн.
Додам в тему фото розібпаних різних збірок D20400, там видно використані деталі.
Почитав інформацію про ПЗВ.
На одному чисто радіоелектронному форумі вичитав, що в D20400 для ПЗВ використаний SD5000 - супер ключ з супер параметрами, але дорогий.
Раніше всюди на російських форумах читав, що 4051.
На одному з приведених фото дійсно видно біля операійників на виході SD5402 - High-Speed DMOS Quad FET Analog Switch Arrays (SD5000-SD5402).
4051 і 4053, які видно на фото, швидше за все використані для комутації дискретних ланок ЦАП.
Хоча при їх опорі в відкритому стані досить дивно...
Ще поставив на вихід OP42 замість операційників OP37 - польові транзистори на вході, мінімальний струм на вході, мінімальний розряд конденсатора зберігання вибірки.
Після чого звук 1860 став чимось схожий на звук PCM58 PCM63
Балансний цап потроху неспішно робиться
Часу мало, справ багато, напружений період у всьому...
З прослуховування макету балансного ЦАП для одного каналу - основна різниця в порівнянні зі звичайним виявилась в менш грубому і більш наповненому звуці.
Умовно можна сказати, що тональний баланс 1540 залишається, а по детальності і розширенні виходить як ПСМ58 ПСМ63 АД1860 АД1862
По правді надії на нього чималі!
Побачимо що вийде..)
Для себе я ще не визначився з остаточним варіантом ЦАП на 1540.
Сподіваюсь, можна буде зупинитись саме на цьому
(01-12-2013 11:17)Nemo писал(а): Після чого звук 1860 став чимось схожий на звук PCM58 PCM63
Як на мене, то є сумнівне "покращення". АД мають чистий, детальний, аналітичний звук, РСМ63 в звуці має якусь солодкуватість (слащавость російською), яка мені особисто не подобається.
Слухав різні реалізації АД, в тому числі промислові.
Сам зробив/переробив 3 апарати на 1860:
CS8412 + SM5813 + OP42 + OP37
CS8416 + SM5813 + AD844 + пасивний ФПЧ
CS8416 + SM5842 + OP42 + OP42
АД мають чистий, детальний, аналітичний звук, погоджуюсь.
Але, як на мене йому властива певна холодність і сухість...
Якщо порівнювати класичні реалізації ЦАП На AD1860 AD1862 PCM56 PCM58 PCM63 TDA1540 PCM1541, - думаю мало хто заперечить наявність описаної сухості.
Кому що обирати по звуку справа кожного.
Я мав на увазі, що використання пристрою зберігання вибірки в ЦАП на 1860 суб"єктивно дуже зменшило, або навіть взагалі усунуло таку сухість.
А коли на виході замість OP37 поставив OP42 в металі (польовики на вході), звук став більш темний, солодкавий. але не надміру. Більш наповнений і насичений в верхній і нижній середині.
Хто слухав звучання операційників OP42 OP249 MAC156 має розуміти про який почерк і характер звуку іде мова.
РСМ63 дійсно звучать солодкаво в більшості реалізаціїй, що я чув.
Але, коли поставив в свою реалізацію 63-х для перетворення струм/напруга операційники AD844, звук став менш солодкавим і більш нейтральним. Схожим на почерк і характер 1860.
Але при цьому 63-і є ЦАПами високого класу і високого розширення.
Я неодноразово читав відгуки про високий потенціал 63-х на російських форумах людей з достойною репутацією, які переслухали багато. Сам дивувався, адже та солодкавість і не натуральний окраас ВЧ просто нівелює його переваги... Вони якраз пропонували схеми з швидкими операційниками, струмовим зв"язком і тому подібне.
Зате слухав дуже нейтральні по звуку і дуже динамічні промислові ЦАП з ЦФ, реалізованих на ПЛІС на PCM1702 PCM1704
Якби звук тих самих АД був таким, що повністю влаштовує, - не було б і мотиву експериментувати.
А так у мене 3 ЦАП на 1540 1860 і 63 і. Кожний має свої переваги, але й до кожного є питання.
Ну і використання пристрою зберігання вибірки - лише рідкі випалки плеєрів або ЦАП ними оснащені...
Хоча нічого складного в їх реалізації нема, і в ЦАП, де є ЦФ SM5813 SM5842 цей блок кожний може додати самостійно і відслухати.
Де інші приймачі SPDIF і ЦФ уже складніше, можливо прийдеться використовувати ПЛІС.
(02-12-2013 08:55)SVS писал(а):
(01-12-2013 11:17)Nemo писал(а): Після чого звук 1860 став чимось схожий на звук PCM58 PCM63
Як на мене, то є сумнівне "покращення". АД мають чистий, детальний, аналітичний звук, РСМ63 в звуці має якусь солодкуватість (слащавость російською), яка мені особисто не подобається.
Шановні учасникики форуму з Білорусії, порадили ставити для реалізації аналогових ключів ПЗВ не мікросхеми серій HEF, CD, а саме мікросхеми серій 74HC.
І ще писали, що по вимірюваннях російських аудіогуру найбільш лінійними в відкритому стані і з найменшими спотвореннями виявились ключі виробництва Philips (зараз NXP).
На роботі якраз виявилась пара ключів 74HC4052 NXP, правда в корпусі SOIC.
74HC4052 на відміну від 74HC4066 призначений для комутації двохполярних напруг, менше клопоту з підключенням.
Поставив два ключа - відповідно на лівий і правий канал, розв"язавши по живленню.
Відслухав.
Ще з самого початку при викоритсанні ПЗВ здавалось, що трохи менше ВЧ.
Конденсатор зберігання заряду ставив 4,7 нФ - 5,6 нФ використано в схемі того самого Harman Kardon HD800. Але там передискретизація 4-х кратна. Відповідно частота відліків 176 кГц.
Ємність конденсатора зберігання заряду виходить трохи завелика і він грає роль інтегратора, ФНЧ, змінює режими роботи операційника.
По пам"яті в збірках Ультрааналог ємність конденсатора складала сотні пікофарад, але ніяк не тисячі.
Спробував поставити пару конденсаторів на 2200 пФ - ВЧ суб"єктивно стало трохи більше.
Слухав музику, тим часом шукав інформацію про розбирання збірки і про ємність конденсатора.
Знайшов - пишуть, що там використаний конденсатор з ємністю 160 пФ. Дехто в коментарах зауважував, що мало, але учасник, що описав збірку підтвердив, що для 8-кратної передискретизації (352кГц) 300 пФ буде в самий раз.
Поставив парочку конденсаторів на 330 пФ, відслухав - з ВЧ норма і якихось шороховатостей звуку не чутно.
Читав бігло форуми і думки російських гуру з приводу використання ПЗВ. Пишуть, що є сенс використовувати з тими мікросхемами ЦАП, де велика анергія глітчу.
Для прикладу, по їх словах, в ПСМ63 енергя глітчу зовсім мала.
Один з учасників писав, що використовував ПЗВ в ЦАП на SM5842 + AD1862, використавши для комутації аналогічний сигнал DG 5842, - різниця була не надто велика.
В моєму варіанті по параметрах детальності, розширення різниця дійно не велика. Але по злитності, тональному балансі, натуральності з ПЗВ значно цікавіше і краще.
Пробував змінювати в перетворенні струм/напруга операційник OP42 на AD844 - відповідно змінюється характер звуку з більш легкого і теплого на детальний і динамічний.
Думаю, в майбутньому в тому ЦАП на 1862 для перетворення струм/напруга поверну пару вбудованих в мікросхему ЦАП операційників. Вони мають досить непогані параметри + ПЗВ зменшує вимоги по швидкості наростання напруги + вивільниться пара ОП42 для використання в інших місцях.
До речі, російські аудіогуру також називали оп42 в металі "багатими звуком", констатували їх високі виміряні параметри і переваги (виміряні і почуті) при порівнянні з дорогими операційниками на дисретних деталях.
В майбутньому спробую знайти в продажу аналогові ключі з кращими параметрами
Мав нагоду переробити трохи Філіпс 204.
Подібну переробку умовно можна назвати "Базовим твіком".
Там стуктура і схема залишається класичною, усуваються недоліки і вносяться покращення.
Звук залишається класичним філіпсовским, але кращим.
На днях опишу з схемами що і як змінювалось, щоб можна було здійснити самостійно.
Загалом на інших ресурсах описано, тут нічого особливо нового, але підсумую.
Немножко не в тему: Попал в руки Филипс 371 (CDM-2, TDA5141, SAA7220) ничего особенного обыкновенный бюджетный сидюк. Включаю и ловлю себя на мысле поет, и красиво поет, очень хорошая локализация сцена синтетика не настолько выпирает как обычно с 7220, которые как правило слушать более нескольких минут я лично немогу. Скинул крышку оказывается на заводе всего навсего поставили на выходе MC34072P от мотролы. Вместо LM337 которые должны быть согласно сервис мануала и проходные конденсаторы Ничикон Муза неполярные зеленые. Пайки все заводские. Это я к тому что твик филипсов 1го-2го поколения очень имеет место и даже простой может поднять уровень звука на порядок. Думаю ваш твик Александр будет полезен общественности желательно с подробными фото.
Стояло питання зміни операційників NE5532 Сігнетікс в приведеному в повідомленні Філіпс 204 на кращі.
1. LME49720 - нормальний варіант, коштують не дорого, але до них є свої питання - трохи сухуваті і вихолощені звуком, я це жартома назвав "звучання сучасного хайфая". Але їх цілком можна і потрібно ставити в подібні апарати.
2. OP249 - спарений операційник. Дуже схожий по параметрах і звуку до OP42. Такі потрібно везти з айбея.
3. Почитав російські форуми і виявив дуже схвальні відгуки авторитетних гуру про AD823 - спарений швидкий малошумлячий операційник з польовиками на вході.
"AD823 - это прецизионный двухканальный операционный усилитель (ОУ) с входным каскадом на полевых транзисторах, имеющий полосу 16 МГц, который способен работать с однополярным напряжением питания в диапазоне от 3.0 В до 36 В или биполярным напряжением питания в диапазоне от ±1.5 В до ±18 В. "
Я колись також звертав увагу на такі операційники, коли переглядав технічну документацію на операційники, доступні в київського постачальника. Але мені спарені не були потрібні + у мене під свої потреби є запас класичних одиночних операційників.
Переглянув схему цього операційника і параметри - склалось враження, що він дійсно має дуже достойно звучати.
Сьогодні придбав, поставив замість 5532.
І дійсно чудово звучить
По звуку щось середнє між оп42 і ад844.
Краща детальність, розширення, дуже рівний тональний баланс, замиленості нема. Швидкі, драйвові, але й в міру акуратні.
Зараз слухаю.
В плеєрі стоять, ТДА1540П. Але через день мають приїхати 1540Д - тоді можна буде більш детально відслухати і порівняти звучання цього 204-го з мекетом свого ЦАП на 1540Д де на виході мак156 в металі.
Макет не має на виході прохідних розділювальних конденсаторів, тому буде звучати краще. (Вплив Мундорф Сюпрім, Сіменси, Боші, РОЕ я на слух чую). Але питання в тому на скільки
Про різницю 5532 і 823 - це перед усім операційники різного класу, аналогічна і різниця в звучанні. Я 832 бачив в схемах досить дорогих ЦАП.
Коштували по 50 грн = зовсім не значно дорожчі LME49720. По пам"яті звучать значно менш сухіше.
Може й є певна зовсім мінімальна сухість. Важко судити.... Потрібно вставити 1540Д, а то 1540П сама по собі сухувата.
Не дарма росіяни писали - хороший вибір.
Про результат відпишусь.
І про базовий твік також відпишусь коли з"явиться час.
Ну і ще макет ЦАП працює від МУЗПК, звуковушка, яка тактується від лампового клока. А суб"єктивно звучання транспорту з ламповим клоком і без відрізняються і в великій мірі, але то також справа третя.
(13-12-2013 20:55)Nemo писал(а): І дійсно чудово звучить
По звуку щось середнє між оп42 і ад844.
Краща детальність, розширення, дуже рівний тональний баланс, замиленості нема. Швидкі, драйвові, але й в міру акуратні.
Аналогичные впечатления от звучания ад823 при использовании их в качестве преобразователя ток/напряжение. Из множества опробованных остановился именно на них.
(13-12-2013 20:55)Nemo писал(а): 3. Почитав російські форуми і виявив дуже схвальні відгуки авторитетних гуру про AD823 - спарений швидкий малошумлячий операційник з польовиками на вході.
Сьогодні придбав, поставив замість 5532.
І дійсно чудово звучить
По звуку щось середнє між оп42 і ад844.
Краща детальність, розширення, дуже рівний тональний баланс, замиленості нема. Швидкі, драйвові, але й в міру акуратні.
Зараз слухаю.
Я 823 бачив в схемах досить дорогих ЦАП.
(13-12-2013 21:38)audin1970 писал(а): Аналогичные впечатления от звучания ад823 при использовании их в качестве преобразователя ток/напряжение. Из множества опробованных остановился именно на них.
Кстати как не удивительно, именно AD823 стояли в качестве преобразователя I/U в референсном Manley Wave и Марк-Левинсонах 39 и 390S
Є чимало цікавих операційників.
Різні різні звуком.
Я б сказав, що до різних по звуку ЦАП потрібно підбирати різні по звуку операійники.
Наприклад я поставив ад844 до псм63 - мені дуже подобається
А з тда1540д дуже подобається оп42 мас156
Це якщо мова йде про бажання досягнути досить збалансований, натуральний і нейтральний по окрасах звук з рівним тональним балансом)
Я скоріш прибічник того, "що операійники не звучать"
Мається на увазі, що найбільше в звуці визначає структура, схема, спосіб і, засоби.
Скажімо так переваги балансної структуру ЦАП буде чутно і з 5532
Все починається від джерела.
Якщо джерело дає хороший сигнал - тоді його потрібно лише перетворити і підсилити.
Джерелом аналогового сигналу є мікросхема ЦАП.
Далі важлива ланка якраз перетворення струм/напруга.
З того, що я відслуховував - її вплив найбільш помітний.
Вплив ланки ФНЧ або буферного каскаду або чутно по мінімуму або взагалі не чутно. Якщо сидіти слухати музику і клацати пультом ДК, який керує релюшкою - з цими каскадами, без або відповідно з ними чи з іншими.
Інший приклад - якщо використати ПЗВ - зменшуються вимоги до швидкодії операійника та й взагалі звучання змінюється.
І тому подібне.
А про звучання різних класичних операційників, що слухав також колись опишу по можливості.
До речі, Ultra Analog D20400 має вихід не струмовий, а напруги.
Перення струм/гнапруга здійснюється всередині збірки.
На виході стоїть ПЗВ і буйферний операційник після нього.
В різних збірках стоять різні операційники. На приведених вище фото видно AD844, AD825 На російських форумах писали, що траплялись збірки з 5-ма типами операційників (пам"ятаю ще 5534)
Фактично після неї на виході потрібно лише ФНЧ і буферний каскад. Якщо не балансна структура - додатни формувач балансного виходу.
Якщо балансна (2 хбірки) - вінповідно повністю балансна схемотехніка.
Додам даташит на D20400 - там написано багато корисного і цікавого
До речі, зверніть увагу MARK LEVINSON No 30.5
2 x UA D20400A – PMD100 – CS8412-CP
It's a DAC
Приймач SPDIF - CS8412-CP. Мені доводили про погане звучання і "великий джитерс" крісталовських приймачів.
Хто бачив і слухав цей апарат має розуміти про що йде мова.
Мав нагоду слухати і після зняти кришку і оглянути внутеності MARK LEVINSON No 30.5. Додане фото з назвою 30.5..jpg
Там стільки всіляких топових мікросхем виробництва Аналог Девайс, Лінеартех, Нейшинал семікондуктор, Техсес інструмент, Борбраун і .т.д
Попросив людину, в якої слухав і оглядав коммп і інетом.
Дивився що написано на тих мікросхемах і скачував даташити, читав.
Всі мікросхеми супер прицезійні, малошумні, лінійні і стабільні!
І досить не типові і рідкісні.
Я був в захваті
Що там за операційники стоять уваги не звернув...
Можна знайти в неті кращі фото і подивитись.
Але, там перед усім не в операційниках справа, а в структурі і реалізації.
Додам різних фото Марків Левінсонів і Соніка Франтірс
На фото плат ЦАПа MARK LEVINSON No 30.6 видко операційники ОП42 в металі.
Вставив в Філіпс 204 пару оригінальних ТДА1540Д, послухав.
Підтверджую дуже збалансоване і достойне звучання AD823.
Буде універсальні операційники і достойні звуком!
Додам більш чітке фото, по якому згодом опису базовий твік.
Рисунок №4 DSP 2115 и XC3020 в точно таких разъемах у меня есть на звуковой карте с супердревнего компа 90-х НР 75Мгц, не знал что они в левинзоне тоже стояли. В панельке видно озу с прошивкой под них. Без прошивки металолом.